ID DATOVÉ SCHRÁNKY
icbbbzb
POČASÍ V POČÁTKÁCH
stránka bude obnovena za sec
vlhkost: 54%
rosný bod: -5,3°C
tlak: 1027,1 hPa
denní max: 6,6°C
denní min: -3,3°C
poskytuje p.Kalina
slunce vychází - 05:49
slunce zapadá - 20:04
viditelnost od - 05:08
viditelnost do - 20:45
DOKONČENÉ PROJEKTY…
Popis jednotlivých úkonů pečovatelské služby
Popis jednotlivých úkonů pečovatelské služby
Rozsah poskytovaných úkonů pečovatelské služby je dán platnou legislativou tj. zákonem 108/2006 Sb. a vyhláškou č. 505/2006 Sb. Rozsah poskytovaných služeb by měl odpovídat běžnému životu vrstevníků klienta, je však přihlíženo k individuálním potřebám klienta.
Základní činnosti
1. Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
a) Pomoc při podávání jídla a pití
Nakrájení, popř. namletí stravy, ohřátí stravy na sporáku nebo v mikrovlnné troubě, otevření jídlonosiče, přendání jídla z jídlonosiče na talíř.
Nalití nápoje do hrnečku nebo sklenice, případné ohřátí na sporáku nebo mikrovlnné troubě a dochucení stravy dle přání klienta.
b) Pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek
Nachystání oblečení, pomoc při oblékání a svlékání oblečení, zapínání a rozepínání zipů, knoflíků atd., pomoc při obouvání a zouvání obuvi.
c) Pomoc při prostorové orientaci
Jedná se o doprovod klienta po bytě, domě a to ve formě přímého doprovodu (klient se pečovatelky přímo drží) nebo nepřímého doprovodu (pracovník na klienta dohlíží, směřuje klienta, otevírá a zavírá mu dveře).
d) Pomoc při přesunu na lůžko a na vozík
- u částečně mobilního klienta = přistavení vozíku, pomoc při zvedání se klienta, opora při přesedání na vozík.
- u plně imobilního klienta je úkon poskytován pouze v případě, že má klient domácnost vybavenu zvedákem, případně za pomoci druhé osoby (rodinného příslušníka nebo dalšího pracovníka pečovatelské služby). Postel klienta by měla být dostatečně vysoká, polohovací, vybavená hrazdičkou a přístupná ze tří stran. V případě, že nejsou pro poskytování tohoto úkonu vytvořeny vhodné podmínky, může být poskytování této služby odmítnuto.
2. Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
a) Pomoc při úkonech osobní hygieny
Jedná se o ranní hygienu, pomoc nebo umytí a osušení rukou a obličeje, pomoc nebo provedení zubní hygieny, učesání vlasů.
Koupel, sprchování
Tuto službu je potřeba si vždy domluvit dopředu - čas, místo, individuální průběh poskytování služby. Podle schopností a potřeb klienta služba zahrnuje dohled nad klientem při provádění osobní hygieny, pomoc se svlékáním a oblékáním, napuštění vany, puštění vody, pomoc při vstupu a výstupu z vany nebo sprchového koutu, omytí těla, vypuštění vany, osušení těla, namazání těla pleťovými přípravky, výměnu plen a manipulaci s inkontinenčními pomůckami. Omytí intimních partií provádí klient sám, pouze v případě, že toho klient již není schopen, pomáhá mu pečovatelka.
Koupel v hygienickém středisku - zahrnuje ještě úklid a desinfekci koupelny.
Koupel v domácnosti - tuto službu je možné provádět pouze v případě, že domácnost klienta umožňuje zajistit bezpečné provedení úkonu pro klienta i pečovatelku.
Osobní hygiena se vždy provádí vlastními hygienickými prostředky klienta – mýdla, kosmetické prostředky, žínky, ručníky, hřebeny, vysoušeče vlasů atd..
b) Pomoc při základní péči a vlasy a nehty
Základní péče o vlasy zahrnuje umytí, vysušení a učesání vlasů za použití hřebenu a fénu klienta (na SOH fénu poskytovatele). Pracovnice pečovatelské služby může odmítnout použít klientův fén v případě, že je poškozený a hrozí riziko úrazu. V případě zájmu klienta může PS zprostředkovat návštěvu kadeřníka. Mytí je prováděno v ochranných rukavicích.
Základní péče o nehty zahrnuje ostříhání a zapilování nehtů nástroji klienta. Potřebné nástroje musí zaručovat kvalitní a bezpečné provedení úkonu. V případě nutnosti odborného zásahu zprostředkuje pracovnice služby školené pedikérky nebo lékařské ošetření.
c) Pomoc při využití WC
Pomoc pří stažení kalhot, odstranění inkontinenčních pomůcek (plen, plenkových kalhotek), přidržení klienta při usedání na mísu, otření po vykonané potřebě, pomoc při vstávání, vložení čisté pleny nebo natažení plenkových kalhotek a pomoc při oblékání kalhot. Úkon se vždy provádí v ochranných rukavicích. Tento úkon také zahrnuje vynesení podložné mísy nebo močové lahve.
3. Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
a) Zajištění stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování
Obědy jsou připravovány ve školní jídelně ZŠ Počátky nebo v kuchyni LDN Počátky. Strava zahrnuje polévku, hlavní jídlo, případně salát, kompot, ovoce apod. Obědy jsou klientům zajišťovány v pracovní dny. Obědy jsou rozváženy služebním osobním automobilem. Klient má možnost si domluvit, které dny chce obědy dovážet. Od pečovatelky obdrží klient
při rozvážce obědů jídelníček a následující den oznámí pečovatelce obědy na následující týden. Z LDN Počátky je možné zajistit také dietní stravování. Obědy jsou rozváženy v čase 10:30 – 12:30 hod..
b) Pomoc při přípravě jídla a pití
Klient si připravuje jídlo a pití sám ve vlastní domácnosti, z vlastních surovin. Pečovatelka pouze asistuje a vypomáhá při činnostech, které klient nezvládá.
c) Příprava a podání jídla
Pečovatelka chystá jídlo sama z klientových surovin, v jeho domácnosti za použití jeho nádobí a zařízení. Jídlo servíruje klientovi, případně ho krmí.
4. Zajištění chodu domácnosti
a) Běžný úklid a údržba domácnosti
Běžný úklid domácnosti představuje – zametení, vysávání, vytírání za mokra, utření prachu, vysávání čalouněného nábytku, vyklepání rohožek, ometení pavučin, úklid prádla do skříní, umytí, utření a úklid nádobí, setření pracovní desky, dveří kuchyňské linky, umytí kuchyňského dřezu, úklid nákupu, vynesení odpadků, umytí WC, vany, sprchového koutu, otření obkladů okolo umyvadel a zalití květin.
b) Vynesení odpadků
Tento úkon zahrnuje vyjmutí sáčku nebo nádoby s odpadky, vynesení odpadu, desinfekce odpadkového koše a vložení nového sáčku na odpad.
c) Mytí jídlonosičů
Služba zahrnuje umytí jídlonosiče v teplé vodě s čistícím prostředkem, utření do sucha, složení, uzavření a jeho úklid na určené místo.
d) Údržba domácích spotřebičů
Jedná se o základní péči o domácí spotřebiče, tzn. umytí sporáku, varné konvice, mikrovlnné trouby, odmrazování a mytí chladničky, mrazničky, výměna sáčků ve vysavači. Pracovnice pečovatelské služby nejsou oprávněny provádět jakékoliv neodborné zásahy do domácích spotřebičů a v případě, že zjistí závadu, jsou povinné o tom neodkladně informovat klienta.
e) Pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti, například sezonního úklidu, úklidu po malování apod.
Pečovatelská služba poskytuje klientovi velký úklid sezonního charakteru, tzn. vánoční, velikonoční úklid. Velký úklid je běžný úklid, který je rozšířen o mytí a leštění nábytku, mytí radiátorů, otření prachu na skříních, omytí osvětlovacích těles, úklid ve skříňkách kuchyňské linky, omytí obkladů v kuchyni a koupelně a WC, sundání a pověšení závěsů a záclon, mytí oken pouze tam, kde nehrozí riziko pádu z výšky. Pokud klient potřebuje úklid po stavebních pracích, pomůže mu poskytovatel kontaktovat profesionální úklidovou službu.
Poskytování velkého úklidu je podmíněno využíváním běžného úklidu.
f) Donáška vody
Tento úkon je klientovi poskytován pouze v případě havárie vodovodního potrubí jako náhradní zásobování vodou. Pro donášku jsou používány pouze takové nádoby, které nepřekročí celkovou hmotnost 15 kg. Klientovi je přineseno jen takové množství vody, které je nezbytné pro pokrytí potřeb vaření, opláchnutí nádobí, základní hygienu a spláchnutí WC.
g) Topení v kamnech včetně donášky a přípravy topiva, údržba topných zařízení
Jedná se o donášku uhlí a dřeva do bytu klienta, nikoliv o skládání uhlí a štípání dřeva. Pracovnice musí být důkladně seznámena s obsluhou topného zařízení. Údržba topných zařízení zahrnuje základní očištění povrchu, vybrání a vynesení popela. Nádoba na popel musí být kovová a dostatečně velká. Úklid okolí kamen je následně účtován jako běžný úklid.
5. Pochůzka
Pochůzkou se rozumí vyzvednutí receptu u lékaře, vyzvednutí léků v lékárně nebo v prodejně zdravotnických potřeb, platby na poště, odnesení příkazu do banky, vyřizování klientových záležitostí na úřadech apod. V případě, že během jedné pochůzky jsou vyřizovány záležitosti více klientů, je každému klientovi účtován úkon, jako by byl prováděn samostatně.
6. Nákupy
Úkon zahrnuje převzetí seznamu a finanční hotovosti, cestu do obchodu, dobu nákupu a cestu zpět ke klientovi, předání nákupu a vyúčtování. I v případě nakupování více klientům najednou, je každému úkon účtován jednotlivě.
a) Malý nákup
Malý nákup přestavuje max. tři položky a jeho váha nepřekročí 2 kg.
b) Velký nákup
Znamená nákup, který se vejde do běžné nákupní tašky o rozměrech cca 40 x45 cm, a zároveň jeho hmotnost nepřekročí 10kg.
c) Týdenní nákup
Jedná se o nákup, který svým rozsahem překračuje rozsah velkého nákupu, kdy váhy všech položek nesmí překročit hmotnost 15kg. Týdenním nákupem se také rozumí nákup ošacení, nezbytného vybavení domácnosti. Nakupováno je však pouze ošacení a předměty do domácnosti drobného charakteru, které pečovatelka může bez problémů unést.
Veškeré nákupy jsou zajišťovány v obchodech, které jsou nejblíže bydlišti klienta!
7. Praní a žehlení osobního a ložního prádla ve střediscích PS
Klient předává pečovatelce prádlo v tašce nebo v jiném vhodném obalu společně se soupisem všech kusů prádla a označené jménem. Po převzetí pečovatelka v prádelně zkontroluje, zda obsah souhlasí se seznamem. Prádlo je následně roztříděno podle druhu a každý druh je prán zvlášť. V jedné náplni pračky je vždy práno prádlo jednoho klienta. Prací prostředky, aviváž, škrob jsou vždy dávkovány podle pokynů výrobce. Po vyprání je prádlo sušeno podle klimatických podmínek ve venkovních prostorách nebo v sušárně DPS a vyžehleno. Čisté suché prádlo je následně zváženo a zkontrolován je počet kusů. Následně je vloženo do čistého obalu.
Prádlo je předáváno buď v prádelně Pečovatelské služby nebo přímo v domácnosti klienta. V účtované částce je započteno převzetí prádla, jeho roztřídění, vyprání včetně pracího a avivážního prostředku, usušení, vyžehlení a poskládání. Speciální požadavky jako vynechání aviváže, škrobení, atd. musí být dopředu nahlášeny. Tyto požadavky se následně v účtované částce nezohledňují. Minimální hmotnost jednoho druhu prádla je 1kg. Doba od převzetí a následného předání vypraného prádla je obvykle 7 dnů.
8. Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
Tato služba představuje doprovod klientů k lékaři, na úřady, do obchodu a zpět. Doprovod klienta na procházku. O tento úkon je potřeba požádat pečovatelky s dostatečným časovým předstihem tzn. minimálně 3 dny dopředu.